Perjalanan al-Haq: Mencari Tuhan
Ada dua jalan yang ditempuh orang dalam mencari yang haq dengan masing-masing dalilnya :    Man `arafa nafsahu faqad `arafa rabbahu
Barang  siapa mengenal dirinya maka pasti dia akan kenal Tuhannya. (Dalil ini  yang sangat popular dikalangan sufi, meditator , filosofi, teologi)
    Man `arafa rabbahu faqad `arafa nafsahu
    Barang siapa yang kenal Tuhannya pasti dia akan kenal dirinya.
Pada  jalan pertama, biasanya dilakukan oleh para pencari murni, mereka belum  memiliki panduan tentang Tuhan dengan jelas. Dia hanya berfikir dari  yang sangat sederhana, iaitu ketika ia melihat sebuah alam tergelar,  muncul pemikiran pasti ada yang membuatnya atau ada yang berkuasa  dibalik alam ini, mustahil alam ini ada begitu saja, dan alam  merupakan jejak-jejak penciptanya. Dengan falsafah inilah orang  akhirnya menemukan kesimpulan bahawa Tuhan itu ada.
Sebahagian  meditator atau ahli sufi menggunakan pendekatan falsafah ini dalam  mencari Tuhan, iaitu tahap mengenal diri dari segi wilayah-wilayah alam  pada dirinya, misalnya mengenali hatinya dan suasananya, fikiran,  perasaannya, dan lain-lain sehingga dia boleh membezakan dari mana ilham  itu muncul, apakah dari fikirannya, dari perasaannya, atau dari  luar dirinya, akan  tetapi penggunaan jalur seperti ini sering kali membuat orang mudah  tersesat, kerana pada tahap-tahap wilayah ini manusia sering terjebak  pada 'keghaiban' yang dia lihat dalam perjalanannya, yang  kadang-kadang membuat hatinya tertarik dan berhenti sampai disini,  kerana kalau tidak mempunyai tujuan yang kuat kepada Allah pastilah  orang itu menghentikan perjalanannya, kerana di sana dia boleh melihat  fenomena / keajaiban alam-alam dan mampu melihat dengan kasyaf apa yang  tersembunyi pada alam ini. Akhirnya mudah muncul 'keakuannya' bahawa  dirinyalah yang paling hebat, akan tetapi jika dia kuat terhadap Tuhan  adalah tujuannya, pastilah dia selamat sampai tujuannya
Teori  yang dilakukan tersebut adalah jalan terbalik, kerana dalam  pencariannya ia telusuri jejak atau tanda-tanda yang ditinggalkannya  (melalui ciptaan / alam), ibarat seseorang mencari kuda yang hilang,  yang pertama di telusuri adalah jejak tanda kaki kuda, kemudian  memperhatikan suara ringkik kuda dan akhirnya di temukan kandang kuda  dan yang terakhir dia menemukan wujud kuda yang sebenarnya. Hal ini  sebenarnya sangat menyulitkan para pelaku pencari Tuhan, kerana  terlalu lama di dalam mengideantifikasi alam-alam yang akan di laluinya.
Dalil  yang ke dua adalah melangkah kepada yang paling dekat dari dirinya, iaitu Yang Maha Dekat, langkah ini yang paling cepat ditempuhi berbanding dalil pertama, kerana dalil pertama banyak dipengaruhi oleh  para filosofi pada zaman pertengahan dalam hal ini falsafah Yunani.  Teologi Kristian dan Hindu telah banyak mempengaruhi falsafah ini.  sehingga Al Ghazali pantas mengkritik kaum filosofi dengan menulis kitab  tentang tidak setujunya dengan idea falsafah masa itu iaitu Tahafut Al  Falasifah / kerancuan falsafah.
Alghazali  membantah pemikiran yang dimulai dengan rangkaian berfikir terbalik, beliau mengajukan gagasan bahawa umat Islam harus memulakan  pemikirannya dari sumber pangkal ilmu pengetahuan iaitu Tuhan, bukan  dimulai dari luar yang tidak boleh dipertanggung jawabkan kebenarannya,  ertinya sangat berbahaya kerana di dalam falsafah memulakan berfikirnya  dari tahap yang benar menuju zat dibalik semuanya berasal. Sedangkan di  dalam Islam menunjukkan keadaan Tuhan serta jalan yang akan di tempuh  sudah di tulis dalam Alqur'an agar umat manusia tidak tersesat oleh  rekaan-rekaan fikiran yang belum tentu kebenarannya. Pencarian  kita telah ditulis dalam Al-Qur'an dan Allah menunjukkan jalannya  dengan sangat sederhana dan mudah, tidak menunjukkan alam-alam yang  mengakibatkan menjadi rancu dan bingung, kerana alam-alam itu sangat  banyak dan kemungkinan menyesatkan kita amat besar.
Mari kita perhatikan cara Tuhan menunjukkan para hamba yang mencari Tuhannya.
    "Dan  apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku maka (jawablah)  bahawasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang  berdoa apabila berdoa kepada-Ku, maka hendaklah mereka itu memenuhi  (segala perinta-Ku) dan hendaklah mereka itu beriman kepada-Ku, agar  mereka selalu berada dalam kebenaran."  
(Al Baqarah: 186)
    "Dan  sesungguhnya Kami telah menciptakan menusia dan mengetahui apa yang di  bisikkan oleh hatinya dan Kami lebih dekat kepadanya dari pada urat  lehernya." 
(Al Qaaf: 16)
Ayat-ayat  diatas, mengungkapkan keadaan Allah sebagai wujud yang sangat dekat,  dan kita diajak untuk memahami pernyataan tersebut secara sempurna.  Al-Qur'an mengungkapkan jawapan secara dimensi dan dilihat dari  perspektif seluruh sisi pandangan manusia sesempurnanya. Saat pertanyaan  itu terlontar, dimanakah Allah ? Maka Allah menjawab: Aku ini dekat,  kemudian jawapan meningkat sampai kepada, Aku lebih dekat dari urat  leher kalian .Atau dimana saja kalian menghadap di situ wujud  wajah-Ku, dan Aku ini maha meliputi segala sesuatu.
Sebenarnya tidak ada alasan bagi kita jika dalam mencari Tuhan melalui tahap terbalik. Pada  tahap pertama beliau nampak alam dan segala kejadian adalah satu  bersama Allah. Dan pada tahap kedua nampak alam sebagai bayangan Allah;  dan pada tahap ke tiga beliau nampak Allah adalah berasingan dari pada  segala sesuatu di alam ini. Kalau hal ini hanya sebatas penjelasan  terstruktur kepada muridnya, saya anggap hal ini tidak menjadi  persoalan, akan tetapi jika tahap-tahap ini merupakan metologi dalam  mencari Tuhan, saya kira ini berbahaya, kerana yang akan berjalan  adalah fikirannya atau otaknya, yang akhirnya timbul khayalan atau  khayalan.
Di  dalam Islam memulakannya dengan pengenalan kepada Allah terlebih dahulu  iaitu dengan zikrullah (mengingat Allah), kemudian kita diperintah  langsung mendekati-Nya, kerana Allah sudah sangat dekat, tidak perlu  anda mencari jauh-jauh melalui alam-alam yang amat luas dan  membingungkan. Alam itu sangat banyak dan bertingkat-tingkat. Tidak  perlu kita memikirkannya, cukupkan jiwa ini mendekat secara langsung  kepada Allah, kerana orang yang telah berjumpa alam-alam belum tentu ia  tunduk kepada Allah, kerana alam disana tidak ada bezanya dengan alam  di dunia ini kerana semua adalah ciptaan-Nya. 
Akan  tetapi jika anda memulakan dengan cara mendekatkan diri kepada Allah,  maka secara automatik anda akan diperlihatkan / dipersaksikan kepada  kerajaan Tuhan yang amat luas. Maka saya setuju dengan dalil yang kedua,  barang siapa kenal Tuhannya maka dia akan kenal dirinya. Sebab kalau  kita kenal dengan pencipta-Nya, maka kita akan kenal dengan keadaan diri  kita dan alam-alam dibawahnya, kerana semua berada dalam  genggaman-Nya, kerana Dia meliputi segala sesuatu, kerana Dia ada dimana  saja kita ada, dan Dia sangat dekat. Betapa  rumitnya perjalanan yang dilalui oleh pencari, seperti apa yang yang  saya tulis pada bab membuka hijab, dan bagi yang tidak kenal Al-Qur'an  akan mudah sekali berhenti dan tersesat kepada alam-alam itu, kerana  ilham itu amat banyak yang muncul dari segala suara alam-alam tersebut. 
Kesimpulan 
Islam  mengajarkan di dalam mencari Tuhan, telah diberi jalan yang termudah  dengan dalil barang siapa kenal Tuhannya maka dia akan kenal dirinya. Hal ini telah ditunjukkan oleh Allah bahawa Allah itu sangat dekat, atau dengan dalil: 
Barangsiapa yang sungguh-sungguh datang kepada Kami,  pasti kami akan tunjukkan jalan-jalan Kami... 
(QS: Al ankabut: 69 ) 
"Wahai  orang-orang yang beriman jika kamu bertakwa kepada Allah niscaya dia  akan menjadikan bagimu furqan (pembeza)." 
(QS : Al Anfaal: 29)
Ayat-ayat  ini membuktikan di dalam mendekatkan diri kepada Allah tidak perlu lagi  melalui proses pencarian atau menelusuri jalan-jalan yang di temukan  oleh kaum falsafah atau ahli spiritual di luar Islam, kerana mereka  di dalam perjalanannya harus melalui tahap-tahap alam-alam. Islam di  dalam menemuhi Tuhannya harus mampu memfanakan alam-alam selain Allah  dengan konsep laa ilaha illallah, laa syai'un illallah, laa haula wala  quwwata illa billah ,  tidak ada Tuhan kecuali Allah, tidak ada sesuatu  (termasuk alam-alam) kecuali Allah, tidak ada daya dan upaya  kecuali kekuatan Allah semata, maka berjalanlah atau melangkahlah  kepada yang paling dekat dari kita terlebih dahulu bukan melangkah dari  yang paling jauh dari diri kita.
Demikian mudah-mudahan Allah membukakan hati kita
sumber: jalansufi.com 
.png)







0 comments:
Post a Comment