Warkah Adam buat Hawa

10:57 pm 1 Comments



Hawa,
Keindahan mu itu bukanlah barang jualan untuk diperdagangkan,bukan juga bahan pameran untuk ditayangkan, tapi adalah anugerah untuk kau pelihara dan syukuri,kecantikan merupakan satu rahsia,bilamana rahsia terbuka ianya menjadi soal biasa yang tidak menimbulkan rasa,daya dan gaya. Setelah itu, dimana lagi keistimewaan golongan yang bernama wanita.

Aduhai Hawa,
Usahlah lupa,wanita pernah diperhamba dan maruahmu pernah diperjaja.Ketika itu,dimana martabatmu dan dimana harga harga keindahan tubuhmu dicelahan kegelapan itu,Islam hadir menyirna kejahilan,membawa hijab menutupi keayuanmu, dan membawa keimanan memartabat maruah.

Mengapa Hawa?
Tika dalam zaman gelita kau diperkosa namun setelah hadirnya cahaya kau menjadi lupa.Mengapa kini kau tanggalkan pakaian islam yang telah memartabatkanmu, dan kini mengapa kau tinggalkan keimanan yang telah memuliakanmu.Apakah dikau inginkan kehinaan terus menghiasi insan yang bergelar Hawa.?

Renungkanlah Hawa,
Cukuplah fitnahmu menggegar dunia,cukuplah kecantikanmu menggelorakan jiwa,dan cukuplah lenggokmu mencairkan takwa.Usahlah kau peragakan lagi kejelitaanmu sekadar mencari kasih yang fana. Selubungilah jiwamu dengan takwa agar keabadian cintaNya hadir membahagiakanmu.Tiada erti kasih manusia tanpa rahmat dan redhaNya.

Sedarlah Hawa,
Harga dirimu terlalu tinggi.Namun mengapa dikau sanggup menjajanya.Dikaulah perhiasan dunia yang berharga.Tanpamu tiadalah seri yang menghiasi darul fana ini. Kembalilah sinar keimanan Maryam di dalam dirimu. Semailah ketabahan Hajar di sanubarimu. Tanamlah ketaqwaan Rabiatul Adawiyah di dalam jiwamu agar kesuraman dunia akan tersirna. Sesungguhnya Adam tidak mampu berdiri teguh tanpa insan yang bergelar Hawa.


~"Dirimu terhias sebagai seindah hiasan dunia...
Maka jadikanlah dirimu NISA' yang boleh menjadi MUJAHIDAH,berjihad di jalan ALLAH...
Jadikanlah dirimu antara FATAYAT yang dijulang,cantik dipandang tetapi susah dipegang...
Jadikanlah dirimu MUKMINAH yang tidak pernah kalah dengan redup panahan mata adam...
Biar nafsumu hidup dalam TARBIYYAH di jalan dakwah bertintakan air mata perjuangan,dititip di atas warkah penuh kemuliaan dan dikirimkan untuk jihad menuju MARDHOTILLAH...
Ya ALLAH..,berilah kekuatan kepada mereka dalam menempuh segala onak dan duri kehidupan..
Tika mereka berada di dalam kekeliruan,KAU tunjukkanlan jalan penyelesaiannya YA ROBBI..
Agar hidup mereka sentiasa mendapat hidayahMU.."~


ADAM



1 comments:

syabab dakwah said...

NAFSU mengatakan wanita cantik atas dasar rupanya, AKAL mengatakan wanita Cantik atas dasar ilmu dan kepandaiannya, dan HATI mengatakan wanita cantik atas dasar akhlaknya.