Seindah Bidadari Syurga

2:22 am 30 Comments

Sahabat-sahabat semua..sama-sama kita hayati kisah ini "Bertanya si adik kecil pada sang bidadari berwajah manusia...

"Wahai kakakku, kenapakah lemah sungguh kaum hawa itu, asyik berteman tangis dan sendu sahaja."

Lalu berbicara si bidadari berwajah manusia;

"Wahai adikku. Bukan wanita itu lemah dek kerana tangis dan sendunya. Tapi disitulah wahai adikku, kekuatan utuh tidak ternilai andai pandai digunakan sebaiknya. Tangis sendunya wanita itu wahai adikku, bisa meleburkan ego seorang lelaki... menjadi 'izzah' yang paling gah bahkan lebih gah dari egonya seorang lelaki. Kerana sendu rayunya wanita itu, Musa a.s terselamat dari kekejaman Firaun. Duhai adikku, lembut wanita itu bukan

lemah, tapi senjata."

Si adik tidak berpuas hati. Lalu dipertikaikan lagi... "Namun wahai kakakku, wanita itu fitnah dunia."

Tersenyum sang bidadari berwajah manusia. "Pernahkah adikku dengar akan pesanan Ilahi pada hambanya? Wahai para lelaki yang beriman, tundukkanlah pandanganmu. Lalu Allah berfirman lagi antaranya bermaksud; "Wahai para wanita yang beriman, tundukkanlah pandanganmu, dan tutuplah auratmu". Lantas cuba adik nilai, pada siapa terlebih dahulu ALLAH dahulukan pesanannya? Pada hamba yg bergelar ar-Rijal. Kerana, andai sang lelaki menjaga pandangannya, maka tidak mungkin terlihat akan wanita yg menjadi fitnah pada dirinya. Dan tidak ALLAH lupakan pesanan buat wanita, agar memelihara auratnya kerana disitulah kehormatannya.

Sesungguhnya para wanita-wanita syurga bergelar Hurun 'Ain itu, mereka tidak memperlihatkan diri mereka kecuali pada para suami mereka sahaja. Dan mereka dikatakan wanita-wanita yang suci. Namun... wanita yang beriman itu, kata Rasulullah, lebih tinggi martabatnya! Bukan fitnah semata-mata jikalau ar-Rijaal dan an-Nisa' sama-sama mematuhi pesanan Ilahi itu! Sesungguhnya wanita yang beriman yang solehah itu lebih baik dari ribuan lelaki yang soleh."

Adik masih tak puas hati.

"Tapi kakakku, kenapa wanita itu menjadi peragaan? Tidakkah mereka merasa malu??"

Sang bidadari berwajah menguntum senyum penuh makna. Aduh, semakin terasa mendalam kasih sayang pada penghuni jannah ini!

"Wahai adikku sayang. Al-Haya' itu dalam diri setiap insan. Wujudnya seiring dengan nafas insani. Dan al-Haya' itulah pakaian iman. Pada diri wanita itu, indah al-Haya' sebagai pembenteng diri. Namun, bila mana al-haya nya lebur, imannya runtuh. Kenapa mereka merelakan diri menjadi peragaan? Kerana mereka sebenarnya paranoid. Merasakan diri tidak cukup menarik... merasakan belum cukup lagi dunia melihat diri mereka. Mereka sebenarnya golongan yang kalah dari segi psikologi. Namun adikku... wanita solehah itu pasti melindungi diri mereka dari perbuatan murahan itu."

Adik menggaru kepala.

"Jadi kakak, masih adakah wanita yang solehah di dunia ini? Bagaimana hendak adik kenali mereka???"

Sang bidadari tersenyum lagi. Hati terdetik moga ALLAH merahmati mujahid kecil ini. Berjihad dalam dunianya sendiri.

"Wahai adikku. Di zaman Rasulullah,diperintahkan wanita-wanita yang beriman itu untuk menutupi aurat mereka, dengan itu mereka mudah dikenali sebagai wanita yang bermaruah. Maka demikianlah adikku menilai mereka. Tapi perlu juga dilihat pada hatinya... pada akhlaknya...

Di zaman ini, tidak susah membezakan wanita yang solehah dan yang toleh. Namun adikku... jangan dikau cemuh wanita yang toleh itu... kerana dalam hati-hati mereka, tetap ada satu permata indah... perasaan cinta pd ALLAH... Kerana fitrah cinta pada Rabb itu sentiasa ada dalam jiwa insan. Adikku, mereka ini, tetap punyai keinginan untuk kembali pada jalan yang mereka tahu hak ALLAH. Cuma kadang-kadang 'term' solehah itu terasa berat di bahu mereka... Kadang mereka takut pada persepsi wara’ dan alim. Sedangkan itu cumalah persepsi.

Hakikatnya, wara' itu bermaksud menjaga.Maka sesiapa sahaja yang menjaga adalah wara'. Alim itu maksudnya mengetahui. Barangsiapa yang berilmu maka dia adalah alim dalam bidangnya. Persepsi yang salah pada dua perkataan ini menjadikan mereka takut untuk berubah kepada 'stage' yang lebih baik. Kerana begitulah persepsi masyarakat. Sedangkan mereka alpa... ALLAH tidak menjadikan makhluk (ciptaan) ini tanpa tujuan dan garis panduan. ALLAH tidak zalim kepada ciptaanNYA. Bila mana dia menciptakan Hawa itu dari rusuk Adam... Dia telah mengetahui apakah sebaik-baiknya buat makhluk bergelar Hawa ini... Ditinggikan martabat golongan HAWA ini... Tapi sayang... golongan HAWA ini kadang-kadang merendahkan martabat mereka yang ALLAH jadikan penuh kemuliaan...

Wahai adikku... 1001 keindahan penciptaan wanita.

Pandai-pandailah dikau menilai... antara permata dan debu-debu kilauan pasir.

Wahai adikku... Wanita ibarat epal. Epal yang tak berkualiti...amat mudah diperolehi kerana ia berguguran ditanah... Tapi epal yang tak mampu dibeli, ia berada di puncak. Susah dipetik, susah di gapai. Terkadang epal itu risau, kenapalah diriku belum dipetik. Lantas ia merendahkan martabatnya dan menggugurkan diri menyembah tanah. Sedangkan ia sebenarnya telah ALLAH jadikan begitu tinggi martabatnya. Sebenarnya..epal itu terlalu tinggi... elok sifatnya... sehinggakan tiada siapa yang berani memetiknya.

Hanya pemuda yang benar-benar hebat sahaja bisa memperolehinya... Mungkin bukan di dunia... tapi mungkin di akhirat? Biarlah jodohnya bukan di dunia... asalkan cinta ILAHI mengiringinya...tak semestinya dipetik di taman dunia,kan? Tapi lebih bermakna bila ALLAH sendiri yang mengarahkan hamba yang disayanginya untuk memetik di taman akhirat kelak."

Adik terpaku sendiri. Mungkin membayangkan sepohon epal yang besar dengan buah-buah epalnya yang kemerahan??

Sang bidadari lalu bangkit. Bicaranya sudah berakhir buat masa kini.Wahai adikku... Sungguh tulus bersih jiwamu... Benarlah kata ALLAH swt, kamu kanak-kanak adalah penghuni-penghuni syurga!

Alangkah bertuah dirimu adik... Dan aku? Hanya bidadari berwajah manusia... berhakkah menjadi bidadari syurga? Wallahu'alam....

30 comments:

katycuty said...

cewwahhh!!>_<

kukikuki said...

ecececece...

srikandiperjuangan said...

yeay..tahniah anda berjaya menerbitkn post pertama...hehe buat teman2 bleh la amik iktibar...

poker said...

hehe..buat teman2, pas ni bleh la bawak2 belajaq camna nak buat blog..

salam wat suma..
first try!(^^,)
mntak suma sifu blogger k19 bagi tunjuk ajar.
asif mana yg cacat dlam post ni.
Alhamdulillah,akhirnya...dah byar hutang kat main admn blog ni.=)

LaPpY uSeRr said...

xpe2..teruskan usaha..

blok E said...

best3x teruskan usaha...

katy cuty said...

maziah, p tdoq!!!!>_<

blok x, y, z and so on.. said...

lalalalalalaaaa~~~~

telekom malaysia said...

best la post ni..tq

nisa ul Islam said...

syukran untuk perkongsian.. :)

sharer said...

boleh share??

cup2.note ni da lama..copy paste.
selamat membaca!

horlick said...

owhh..copy paste..baru tau..

rakanprihatin said...

katy...cek x mau tdoq lagi ka...pi tdoq nuh...esok smbg study naih...nak preksa isnin..

visitor said...

komen2 kat sini semua dah tak masuk tajuk..ape ni..

musafirdunia said...

AKHIRNYA!!! er, gambaq kalo leh perbesaqkan lg.. =)

ok.

platinumz said...

Suka n tertarik dengan ayat ni,,,:

"Hakikatnya, wara' itu bermaksud menjaga. Maka sesiapa sahaja yang menjaga adalah wara'. Alim itu maksudnya mengetahui. Barangsiapa yang berilmu maka dia adalah alim dalam bidangnya. Persepsi yang salah pada dua perkataan ini menjadikan mereka takut untuk berubah kepada 'stage' yang lebih baik. Kerana begitulah persepsi masyarakat."

Sangat bermakna... Sama2lah kita mengambil iktibar~~
Selamat Berjuang~~

syafiqah said...

Akhirnya... patutla... ape2 pun, welcome to the new world Islamic Worior.... =)

syukran suma!!!

syafiqah said...

Hanya pemuda yang benar-benar hebat sahaja bisa memperolehinya... Mungkin bukan di dunia... tapi mungkin di akhirat? Biarlah jodohnya bukan di dunia... asalkan cinta ILAHI mengiringinya...tak semestinya dipetik di taman dunia,kan? Tapi lebih bermakna bila ALLAH sendiri yang mengarahkan hamba yang disayanginya untuk memetik di taman akhirat kelak."

muttaqin said...

ehem2.. dh masuj jodoh nmpk.. ustzh2x...

syafiqah said...

alamak...
=)

bLoG ReaDER said...

nampaknya warga k19 semua dah matang..masing2 berfikiran jauh n terbuka..

muttaqin said...

ummi ja brfikir ke dpn.. :P

bLoG ReaDER said...

hehe..ye ke???

syafiqah said...

kita mesti berfikir jauh kedepan... tetapkan misi, dalam masa 10 thn, apa yg kita nak cpai... kalau rase 10 thn x boleh, kurangkn, 5 thn.... =)

bila ada misi, baru nampak jlnnye... =)

bLoG ReaDER said...

hehe..

syafiqah said...

=)
tapi, kita hanya mampu merancang, berusaha dan berdoa... selebihnya, serahkan pada Allah... kerana dia tahu apa yang terbaik buat kita... =)