Online Storage for K19

1:22 pm , 3 Comments

Assalamualaikum.

Memandangkan kelas kita amat memerlukan satu medium untuk berkongsi files dan sebagainya, saya telah mencari pelbagai alternatif untuk memudahkan perkongsian files antara kita, buat sementara waktu ini, yang mana wifi IPG masih tidak membuat sekatan. Jika selepas ini sekatan telah dibuat semula, saya akan beritahu aternatif yang lain pula, Insya Allah. Sehubungan itu, berikut merupakan beberapa laman web untuk storan percuma dalam talian dan kegunaannya, untuk kebaikan kita bersama.


Gumuu: Menarik, produk tempatan. Akaun kelas sudah saya hasilkan. Anda juga boleh muatnaik video dan muzik, tanpa sekatan daripada wifi IPG. Kelemahan yang agak ketara ialah berserabut, memandangkan fungsi folder dan subfolder tidak ada.

Yahoo Group K19: Seperti pembelajaran English oleh Puan Zalilah. Ringkas, ada fungsi folder dan subfolder. User boleh muatnaik dan muat turun. Cuma kelemahannya ialah saiz documen yang boleh dimuatnaik amat-amatlah terbatas. Akaun kelas sudah saya hasilkan, namun file tidak dapat dimuatnaik kerana saiz yang amat kecil sahaja diperlukan, sekitar 500kb.

Opendrive: Baru saya temui tadi. Ringkas, elegan dan menarik. Sama seperti laman-laman di atas, mungkin terbatas untuk muatnaik video sahaja. Dengan storan berkapasiti 5Gb, tiada masalah untuk berkongsi files. Mungkin memerlukan talian internet yang agak laju memandangkan penggunaan shockwave script dan java diperlukan untuk muatnaik file, sememangnya opendrive adalah pilihan terbaik buat masa sekarang. Akaun telah saya hasilkan, dengan username muttaqin, dan password (sila minta dari saya). Nota-nota untuk subjek-subjek semester 2 telah saya muatnaik.

Mydrive: Juga sama fungsi seperti opendrive, namun storan yang lebih kecil, 2Gb. Masih dalam peringkat percubaan buat saya, dan saya masih menghadapi masalah java untuk muatnaik, mungkin disebabkan talian internet yang agak lembab sekarang. Insya Allah, nota-nota untuk semester 2 ini akan saya selesai muatnaik hari ini juga.


p/s: siap sedia untuk kemaskini fail-fail dari dahulu sehingga sem depan untuk kegunaan ijazah yang memerlukan audit, insya Allah. sediakan payung sebelum hujan.

3 comments:

syafiqah said...

w.slm...

ana try untuk log in opendrive guna user name n password yg diberikn... tp, knp x boleh ye???

musafirdunia said...

asif2, silap2. yg 2h password untuk bawah 2h. post edited!

syafiqah said...

aiseh... patutla...ok... syukran...